Wednesday, March 25, 2015

Wake up call

Assalamualaikum.. Bismillah ir-Rahman ir-Rahim In the name of Allah, most Gracious, most Compassionate


Perjalanan manusia bernama khalifah sangat panjang,ditambah cabarannya dengan godaan yang datang seperti angin lalu, datangnya sementara begitu juga nikmatnya namun kesannya berpanjangan. 

Manusia sering merasa hairan mengapa diri mereka ditimpa musibah,bala dan kecelakaan. Itu membuat kan mereka mula berfikir kebelakang tentang wujudnya Tuhan,kuasa yang lebih besar dari dunia yang mereka sanjung selama ini. 

Manusia sering meminta simpati apabila didatangi musibah tetapi mengendahkan mereka yang memerlukan apabila diri dilimpahi kesenangan. Lumrah manusia,hanya sedar apabila sudah terjatuh dan alpa apabila tiada ujian. 

Menikmati kesenangan bukan kesalagan namun yang membezakannya adalah tahap kesyukuran yang dilakukan adakah setimpal dengan nikmat pemberian Tuhan kepada kita. 

Langit tidak selalunya cerah begitu juga diri kita yang kesalnya hanya sementara,hanya apabila merasa kerdil dengan musibah yang menimpa dan kembali bongkak apabila tiada lagi kesusahan. 

Datangnya ujian seperti jam loceng yang membangunkan kita dari tidur yang lena. Malangnya tidak semua sedar dari dodoian dunia dan tidur yang panjang. 

No comments:

Post a Comment